RP Revolutie
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Tips om goed te RP'en

Ga naar beneden

Tips om goed te RP'en Empty Tips om goed te RP'en

Bericht  FalconHorus do jul 08, 2010 9:40 am

Inleiding

Role Playing Game, of afgekort RPG, is tegenwoordig populair. Alleen niet iedereen weet nog zo goed hoe hij/zij nou echt goed moet RPGen.
Waarom dit topic? Omdat ik graag zou willen zien dat mensen hun eigen plek vinden in de RPG en goed posten. Niet dat dat goede posten alleen belangrijk is voor mezelf.. nee ook voor anderen die denken wat een stomme kleine post van niets als ze naar de rest kijken. Hier worden een paar dingetjes uitgelegd hoe je, je post beter krijgt.


Wat is nou precies een Tekst-based RPG?

Zoals ik al zei een RPG is een Role Play Game. Dit betekent dat je een personage speelt, die(meestal) anders is dan jij zelf. Maar zoiets als WoW(World of Warcraft) is ook een RPG. Hier speel je een poppetje dat je kan besturen met de muis en pijltjes. Je ziet de wereld hier echt en ook je personage kan bewegen enz. Een Tekst-based RPG werkt heel anders. Hier heb je meestal een plaatje van je personage en in plaats van hem/haar te besturen met pijltjes in een actieve wereld doe je dat hier met woorden. Bij een Tekst-based RPG gaat het dus om fantasie. Je bestuurd je personage schrijvend door de omgeving die je ook beschrijft.
Deze RPG is dus Tekst-based.


Grammatica en spelling

Om een goede post te maken moet alles natuurlijk wel kloppen. Zorg er dan ook voor dat je grammatica en je spelling klopt. Voor regels daarvan kun je altijd op internet kijken of in je Nederlands boek(als je op de middelbare school zit). Als je denkt dat je toch veel spelfouten in woorden hebt zitten, typ je tekst dan eerst even in Word. Wanneer alles eruit is plak je het gewoon in je post.


Veel gemaakte fouten:

A. Hij-vorm
Ok. De meest voorkomende fout was het spreken in de IK vorm. Dit stoorde me enorm omdat RP's in de HIJ-vorm geschreven word. Ik heb hier enorm op gehamerd bij iedereen om er op te letten, maar pas op pagina 10 waren de meeste fouten er pas uit. Ik vind het erg dat dit zo lang duurde, want het is een kleine moeite om hier op te letten. Ook zag ik vaak dat mensen begonnen in de Hij-vorm, maar op het einde van hun post weer in de IK-vorm begonnen te praten. Dit was zelfs nog meer irritant omdat je zo gewoon helemaal in de war raakt.

B. Tijden
Nog een veel voorkomende fout is het schrijven in tijden. Het lijkt simpel, maar is het niet. Je ziet bijvoorbeeld enorm veel dat er tijden door elkaar worden gebruikt. Mensen beginnen te praten in verleden tijd en stoppen in tegenwoordige tijd. Ook dit is zeer vervelend. Het irritante aan deze fout is dat je het zelf niet door hebt in het begin. Je schrijft wat op en drukt op 'Antwoorden'. Pas later als je je post nog eens bekijkt zal het je opvallen hoeveel keer je niet van tijd wisselt. Het beste tegen deze fout is dus gewoon je post 2x lezen vooraleer je op 'Antwoorden' drukt. Zo haal je er ook vaak andere over het hoofd geziene spellingsfouten uit.

C. Lengte v/d Posts + Inhoud

Post zoals 'Ik loop naar het strand. Ik zet me neer en zucht'. Hier zijn we niets mee en hier zit ook geen inhoud in. Hier kunnen we ook nooit een goede reactie op geven en zo zal je karakter afgezonderd worden van de groep. Hierdoor zal de RP saai worden voor je en stop je al snel. De lengte van je posts heeft hier ook mee te maken. Hoe meer je post, hoe beter je je gevoelens omschrijft en hoe meer handelingen je zal doen. Op al deze dingen dat je posts zal iemand een reactie op kunnen geven en zo ontstaat er een contact. En contact is waar RP'en om draait. Zonder contact bestaat het niet dat je goed kan RP'en, dan moet je maar een verhaal gaan schrijven op je eentje. * Iets heel makkelijks is: Beschrijven van dingen om je heen en details toevoegen.

Als je alle details zoals dingen die ruikt/voelt/ziet/hoort beschrijft heb je al een veel langere zin, dus ook langere post!


D. Godmodden

Het irritantste wat je kan doen in een RP is Godmodden. Het beperkt de vrijheid van een persoon en zorgt voor frustraties in de RL maar ook buiten de RP. (Godmodden is het posten van handelingen door andere mensen, terwijl zij dit zelf niet gepost hadden.) Het is echter wel moeilijk om hier op te letten en een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een actie van 2 personen in het bos. Ze zagen een beer (?) en 1 persoon sleurde de andere mee naar het kampvuur. Dit is een mooi voorbeeld van het ongewild godmodden. Je let er niet op, maar in de RP sleur je toch die persoon mee en voer je dus eigenlijk een handeling in zijn of haar plaats uit terwijl ze dit misschien niet wilde. Miscshien wou ze met de beer vechten of zou haar karakter stokstijf blijven staan van de schrik. let hier dus goed op.
Meerdere spoilers mogen niet in elkaar geplaatst worden.

E. Realisme

Dit gebeurt nog te vaak bij RP's. Voorbeeld: Een hert kan je helemaal niet op je eentje doden met een speer. Zeker niet als het hert in een groep staat. Die groep zou meteen de aanval starten op je karakter en je zou dood gaan. Ook ben je net gecrasht met een vliegtuig. Hoe kan je 2 uur na een vliegtuigcrash al simpelweg het bos instappen om vervolgens een hert neer te gooien met een speer en dan het nog eens een eindje mee te sleuren naar een kampvuur? Kom op zeg, denk nu eens na. Ook het verhaal van 'ik heb een boek gelezen hoe ik dieren moet vellen' is ronduit belachelijk. Het avontuur is net om op dit eiland eten te vinden en er weg te geraken. Eten vinden moet je in groep doen en doe je niet alleen. Ook even op 2 uur alleen een hut neerplanten op een strand is STOM. Dit gaat niet, neem het van me aan. Wat er zou gedaan moeten zijn is de groep eerst bij elkaar brengen door de leidersfiguren en de volgende ochtend na een goede nachtrust zouden er taken verdeeld moeten worden door diezelfde leider. Daarna zou er een groep van 6 eten moeten zoeken en een andere groep een goed kamp moeten maken. En ook dat zou niet gaan van 'Ik vind planken en bouw een hut' of 'Ik pak een stok, slijp hem en gooi een hert dood'. Nee. Dit zou moeite moeten kosten en met teamwork moeten gebeuren. Zorg ervoor dat het verhaal boeiend blijft voor iedereen en dat je het leuk maakt. Er moeten toch uitdagingen zijn?


F. Verder kunnen gaan

Er moeten goede posts komen van iedereen zodat een volgende persoon hier op kan ingaan. Niemand heeft iets aan een post zoals 'Ik pak een steun en zucht. Ik denk aan thuis'. Wat kunnen we hier nu op reageren? Niets. Op een post met inhoud kunnen we dit echter wel. Zorg dat je karakter zijn gevoelens goed laat zien en handelingen uitvoert, zodat een ander karakter iets kan afleiden en eventueel kan observeren, vragen kan stellen, kan reageren op die persoon etc.

Ik hoop dat hier goede tips bij zitten.
FalconHorus
FalconHorus
Admin

Aantal berichten : 7
Registratiedatum : 07-07-10

Karakter Beschrijving
Karakter Beschrijving:

https://revolutionairywar.forumactie.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum